C&C Red Alert 2

Wasze recenzje, opinie i wrażenia.
Post Reply
User avatar
radiopriomnik
Prawie aktywny użytkownik
Posts: 23
Joined: Fri 07 Mar, 2008
Location: Sępólno Krajeńskie

C&C Red Alert 2

Post by radiopriomnik » Fri 14 Mar, 2008

Image
Tytuł: Command & Conquer: Red Alert 2
Gatunek: Strategia czasu rzeczywistego
Wydawca: Westwood Studios
Rok wydania: 2000

Fabuła
ZSRR po przegranej wojnie było w ruinach. Na czele rządu stanał Aleksander Romanow wyznaczony przez zwycięskie państwa demokratyczne. Był to człowiek z pozoru marionetkowy, lecz po cichu odbudowywał armię. Rozgoryczony porażką Józefa Stalina w poprzedniej wojnie pragnął zemsty. Jego największym wrogiem stała się ówczesna superpotęga - Stany Zjednoczone. W ZSRR prowadzono różne eskperymenty, które zastosowano do celów wojskowych m.in. kontrola umysłu. Pewnego dnia prezydent USA - M. Dugan otrzymuje alarm o zmasowanej inwazji Sowietów. Zaskoczony dzwoni na Kreml, gdzie ostrzega Romanowa, że jeżeli nie zaprzestanie ataku wystrzeli w stronę Kremla rakiety ICBM. Te jednak eksplodują w silosach, a to za sprawą tajnej broni Sowietów - kontroli umysłu, która opanowana jest do perfekcji przez człowieka znanego tylko jako Jurij, który jest na usługach Romanowa, lecz ma swoje własne plany. I tak, pozbawione możliwości kontrataku Stany są zmuszone przejść do defensywy na swoim własnym terytorium. Sowieci atakują zmasowaną siłą w miasta, bazy, porty i lotniska. I tu wkraczamy my. Możemy stanąć po stronie Sprzymierzonych czyli państw demokratycznych, próbujących zapchnąć komunistów wgłąb Rosji, albo też po stronie Zwiazku Radzieckiego i jego sojuszników.

Grafika
Red Alert 2 wykonany jest na podrasowanym silniku Command & Conquer: Tiberian Sun. Gra prezentuje się bardzo ładnie, choć gracze zarzucają oprawie graficznej zbyt dużą "cukierkowość". Tak czy owak, podczas gry dane jest nam widzieć niektóre światowe monumenty jak Wieża Eiffla, Biały Dom czy Kreml, które wykonane są bardzo zdetalowane.
Ciekawym pomysłem, który spotkaliśmy już w poprzednich produkcjach Westwoodu są filmowe przerywniki z udziałem profesjonalnych aktorów.
Te filmiki są mistrzostwem samym w sobie.

Dźwięk i muzyka
Dźwiękowo RA2 wypada przeciętnie. Pojazdy mówią tym samym głosem (błąd ten dopiero zniwelowano w expansion packu pt. "Yuri's Revenge"), jedyne co może wydać się ciekawe to próba imitacji rosyjskiego akcentu, co wypada raczej śmiesznie, ale tak czy owak próbę podjęto. Przeciętne udźwiękowienie nadrabia wyśmienita muzyka skomponowana przez Franka Klepackiego. Cała ścieżka dźwiękowa to kombinacja rockowych, elektronicznych i industrialnych dźwięków co wypada wręcz mistrzowsko.

Rozgrywka
Rozgrywka w Red Alert 2 jestprowadzona w 2-wymiarach w rzucie izometrycznym. Walki toczone są na całym świecie, stąd czasami powalczymy sobie w Nowym Jorku, Paryżu, Waszyngtonie czy w Moskwie.
Grając w USA możwmy oglądać zniszczone metropolie, drapacze chmur czy centra handlowe, na terenach wschdonich oglądamy ładnie wykonane krajobrazy zimowe. Każda ze stron kampanii posiada po 15 misji plus trening, ale tylko dla Alaintów. Prócz kampanii mamy do wyboru rozgrywkę sieciową (LAN / Internet) lub tryb skirmish. W trybie skirmish toczymy pojedynczą bitwę wg ustalonych przez gracza reguł. Ciekawym rozwiązaniem są jednostki specjalne. Przed bitwą gracz wybiera państwo, którym chce grać. I tak po stronie alianckiej sporkamy USA, Koreę Południową, Wielką Brytanię, Francję i Niemcy. Po stronie towarzyszy natomiast zobaczymy Rosję, Irak, Libię i Kubę. Każde państwo prócz standardowego zestawu jednostek dla Alaintów/Sowietów posiada swoją własną "tajną broń". Skoro już o jednostkach mowa to trzeba powiedzieć, że panowie (i panie?) z Westwood dali się ponieść wyobraźni stąd jednostki w grze są bardzo futurystyczne. I dobrze! Pozostaje tylko zachęcić do gr te osoby, które jeszcze nie grały bo mimo iż gra ma już swoje lata nadal potrafi przyciągnąć na kilka ładnych godzin.

Moja ocena:
Grafika: 7/10
Dźwięk: 8/10
Rozgrywka: 7/10

Skriny:
Image
Image

A tu krótki filmik na temat Red Alert 2 oraz dodatku yuri's Revenge z okazji rozgrywek "Polish Strike". Dodam, że byłem współautorem nie chwaląc się :P
klik

Mam nadzieję, że dość wyczerpująco ;)
Last edited by radiopriomnik on Fri 14 Mar, 2008, edited 2 times in total.

User avatar
Qtors
Poeta
Posts: 309
Joined: Thu 02 Jun, 2005
Location: Wągrowiec

Post by Qtors » Fri 14 Mar, 2008

Wszystko si ale rozrywka tylko 7/10- w 2000 roku nie było ciekawszych strategii tego typu.
No chyba że tiberian sun xD Bardziej mi przypdał do gustu

User avatar
mantis
Poeta
Posts: 123
Joined: Wed 28 Feb, 2007
Location: Dębica
Contact:

Post by mantis » Fri 14 Mar, 2008

Recenzja świetna. Ładnie i czytelnie posegregowana.

Odnośnie samej gry... Pogrywałem w nią może gdzieś tak z miesiąc, ale potem mi się znudziła.
Stwierdziłem, że to mikro - liczne, ale mało wytrzymałe jednostki. Stąd też wolę pograć w RTSy, gdzie każda jednostka gra rolę np: Warcraft III, WH40K Dawn of War.
http://www.fireworks.com.pl/ - portal o fajerwerkach komercyjnych

-Golbez-
Poeta
Posts: 426
Joined: Thu 13 Jul, 2006
Location: Kraków

Post by -Golbez- » Fri 02 May, 2008

1) W Red Alert II masz w kampanii po 12 misji na stronę + trening (dwie misje)
2) Sporą wadą RA II w trybie Skirmish jest to że możemy stoczyć bitwę tylko w trybie "ja kontra reszta świata". Co prawda w patchu 1.006 wprowadzono tryb "Free For All" który tak naprawdę wiele nie zmienia... Dopiero w Yuri Revenge zostaje wprowadzony tryb "Tops vs Bottom" (team vs team) który już daje nieco świeżości.
3) W Multiplayer mamy wiele ciekawych możliwości, np. wykonywania razem z kumplem współnie misji "singleplayer" (niestety wybór jest dość ubogi jeśli chodzi o oryginalny zestaw), walczyć tylko flotą, CTF (Capture the Flag), gold rush (wszyscy startują z jednej pozycji na środku mapy i każdy musi znaleźć swoją "ziemię obiecaną") i parę innych.
4) Inteligencja komputera trzyma jako tako poziom, choć po pewnym czasie łatwo znaleźć jego słabe strony (kilka razy przegrałem przez durny wjazd APC z paroma inżynierami)
5) RA II prezentuje się niesamowicie ubogo jeśli chodzi o liczbę konwersji, dodatkowych kampanii i map w stosunku to poprzedniej części. Jest to według mnie największy minus.
mantis wrote:Stwierdziłem, że to mikro - liczne, ale mało wytrzymałe jednostki.
Z licznymi mi się trudno zgodzić, przynajmniej jeśli chodzi o liczbę jednostek gracza. Rzadko kiedy zdarzyło mi się atakować więcej niż 20 "unitami". Co do wytrzymałości to tu już się zgodzę, micro jest znacznie trudniejsze, ale dobrze jest gdy w grach nie jest cały czas powielany schemat że jedna jednostka potrafi zdziałać cuda. Choć RA II jest taki specyficzny że masz 8-10 żniwiarek i mimo to nie jesteś w stanie wyprowadzić dużej armii (nie wiem jak w multi bo nie grałem), dlatego jednostki mimo swojej bardzo małej wytrzymałości są bardzo cenne.
Last edited by -Golbez- on Fri 02 May, 2008, edited 1 time in total.
"Armia baranów, której przewodzi lew, jest silniejsza od armii lwów prowadzonej przez barana"
"Stawiaj swoje wojska w pozycji, z której nie ma ucieczki i raczej umrą, niż zdołają się wycofać. Jeżeli nie ma ucieczki od śmierci, zarówno oficerowie jak i prości żołnierze dają z siebie wszystkie siły"
Hasu_z_Lasu d{-_-}b --> Reaktywacja!

User avatar
radiopriomnik
Prawie aktywny użytkownik
Posts: 23
Joined: Fri 07 Mar, 2008
Location: Sępólno Krajeńskie

Post by radiopriomnik » Sat 03 May, 2008

Treningowe misje są dostępne tylko dla strony Aliantów.
Reszta trybów gry jest przystosowana pod tryb multiplayer stąd w Skirmishu jest jedna/dwie opcje. Gdy uaktywnimy pozostałe tryby gry (edytując odpowiednie pliki) to np. w trybie cooperative z komputerem nie pogramy.

Co do AI.do racja, jest on strasznie schematyczny, warunkowany skryptem w pliku ai.ini

Co do konwersji to będąc kilka lat na scenie C&C zauważyłem ich dość sporo także dobrze szukając można znaleźć całkiem sporo ciekawych modów. ;)

-Golbez-
Poeta
Posts: 426
Joined: Thu 13 Jul, 2006
Location: Kraków

Post by -Golbez- » Sat 03 May, 2008

Natrafiłem na ok. 30 modów których jeszcze sam osobiście nie testowałem, ale w porównaniu do pierwowzoru nie jest to aż tak duża liczba. RA oferował ponad 100 przeróżnych konwersji z których 2/5 prezentowały wysoki poziom, o kampaniach nie wspominając których było 2x tyle. Gdy będę miał możliwość sprawdzenia modów do RA2 to z chęcią podzielę się wrażeniami^^
"Armia baranów, której przewodzi lew, jest silniejsza od armii lwów prowadzonej przez barana"
"Stawiaj swoje wojska w pozycji, z której nie ma ucieczki i raczej umrą, niż zdołają się wycofać. Jeżeli nie ma ucieczki od śmierci, zarówno oficerowie jak i prości żołnierze dają z siebie wszystkie siły"
Hasu_z_Lasu d{-_-}b --> Reaktywacja!

Post Reply